آنچه در مورد تبلیغات محیطی باید بدانید
تبلیغات محیطی یکی از قدیمیترین و برجسته ترین راهها برای فروش محصولات و خدمات است. تبلیغات محیطی مناسب، روشی عالی برای تأثیر بر مخاطبان به طور مداوم و در مقیاس بزرگ است. با این وجود، جلب توجه مصرف کننده بسیار دشوار است. به همین دلیل مهم است که بدانیم چگونه به طور موثر از تبلیغات محیطی استفاده کنیم.
بازاریابی در فضای باز باید به گونه ای باشد که در مدت زمان کم جایگاه برند شما را ارتقا دهد و محصول را به مشتری معرفی کند. بنابراین، مهم است که پیامی را که از طریق این نوع تبلیغات ارسال میکنید کوتاه و قابل درک باشد.
در این مقاله قصد داریم نکات مهم تبلیغات محیطی و انتخاب فضای مناسب برای انجام تبلیغات را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.
روشهای تبلیغاتی در فضای باز
تبلیغ در فضای باز راهی ساده برای معرفی محصول و بالا بردن جایگاه برند شما محسوب میشود. انجام تبلیغات محیطی به روش صحیح امری ضروری و بسیار مهم است. زیرا روزانه در معرض دید صدها هزار نفر قرار میگیرند. معمولاً بسیار سریع و تأثیرگذار هستند. متداولترین شکل رسانههای فضای باز شامل موارد زیر است:
تبلیغات بیلبورد داخل شهر و کنار جاده ها
استرابودها و استندها
ایستگاههای اتوبوس، کیوسک و غرفههای تلفنی
صفحههای دیجیتالی در جایگاههای بنزین و سایر اماکن عمومی، بدنه اتوبوسها و ایستگاههای راه آهن
حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس، مترو و قطار
بیلبوردهای موبایل
موبایل و وب سایت ها
استفاده از کدهای QR
برنامه هایی مانند اسنپ چت و اینستاگرام و دیگر رسانههای اجتماعی
تاکتیکها و نکات اساسی
در اینجا 4 نکته اساسی را که برای شروع کار در ایجاد یک آگهی تبلیغاتی موثر، ضروری است مورد بررسی قرار میدهیم:
1. برای ایجاد یک استراتژی موفق، برنامه ریزی کنید.
برنامه ریزی، مانند هر برنامه بازاریابی، یک اصل اساسی برای ایجاد یک آگهی موفق در فضای باز است. مخاطبان خود را شناسایی و هدف تبلیغ را تعیین کنید. با چه پیامی میخواهید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید؟ کجا؟ و برای چه مدت؟
اکنون، بیش از هر زمان دیگری، ابزارهایی در اختیار ما قرار گرفته است تا استراتژی، زمان بندی و قرار دادن تبلیغات محیطی را به ما اطلاع دهند. قابلیتهای جدید در نحوه جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل دادهها به ما امکان میدهد مخاطبان را با دقت بیشتری شناسایی کنیم، تقسیم کنیم و هدف قرار دهیم.”
2. مکانهای استراتژیک را شناسایی کنید.
بعد از شناسایی مخاطبات خود، باید بررسی کنید که مخاطبان هدف شما در چه زمانی و در کدام مکانها بیشتر حضور دارند. سپس مکان جغرافیایی فضای تبلیغاتی مناسب برای نصب آگهیهای تبلیغاتی خود را تعیین کنید. رزرو موقعیت جغرافیایی فضای تبلیغاتی از نظر استراتژیک بهترین راه برای تضمین موفقیت تبلیغات محیطی است. همچنین بیشترین بازده را با حداقل هزینه فضای تبلیغاتی به شما میدهد.
3. از تصاویر و متن جذاب و گیرا استفاده کنید.
از آنجا که تصاویر سریعتر از متن پردازش میشوند، تصاویر مناسب برای تبلیغات موفق مهم هستند. برای دستیابی به مخاطبان خود، باید در حالیکه از متن تبلیغاتی موثر استفاده میکنید، تصاویری را انتخاب کنید که در محیط شلوغ شهری به خوبی دیده شوند. تصویری که پیام شما را به وضوح به مخاطب انتقال دهد و جایگاه برند شما را ارتقا دهد.
هنگام انتخاب فونت متن، اطمینان حاصل کنید که اندازه فونت شما به اندازه کافی بزرگ و واضح است که سریع خوانده شود. فونتها و رنگهای خاصی برای متن وجود دارد که چشم انسان پردازش آن را آسانتر میکند.
نوشتن نسخه تبلیغی شاید سختترین قسمت طراحی یک آگهی محیطی باشد. توصیه کلی این است که متن را در شش کلمه یا کمتر خلاصه کنید. به یاد داشته باشید اگر نیاز به ارسال پیام پیچیدهتری دارید یا میخواهید مکالمه ای را با مصرف کنندگان داشته باشید، از شیوههای دیگر تبلیغ مانند وب سایتها استفاده کنید.
4. تبلیغات محیطی خود را با رسانههای اجتماعی ادغام کنید.
تأثیر یک آگهی تبلیغاتی بیلبورد هنگام استفاده در کنار رسانههای اجتماعی میتواند ده برابر شود. به سادگی میتوانید با انتخاب یک هشتگ منحصر به فرد آن را در رسانههای اجتماعی به نمایش درآورید.
از آنجا که تبلیغات در فضای باز همچنان با فناوری دیجیتال ادغام میشود، فرصتهایی که ارائه میدهد به طور فزاینده ای هیجان انگیز میشود. دسترسی آسان به اطلاعات محصول، تصمیمات خرید را به طور مؤثری افزایش میدهد. سیستمهای رزرواسیون آنلاین سهولت دسترسی به مشاغل با بودجههای کم را فراهم میکنند. لینک به رسانههای آنلاین، میزان دسترسی و تأثیر تبلیغات خارج از کشور را به خوبی امکانپذیر میکند.
موقعیت جغرافیایی فضای تبلیغاتی
تبلیغات محیطی راهی مناسب برای ارتباط با مخاطب است. حتی اگر یک آگهی به خوبی طراحی شده باشد ولی در مکان نامناسبی نصب شود، با شکست مواجه میشود. برای موفقیت در تبلیغات محیطی، باید آنها را در مکان مناسب قرار دهید. موقعیت جغرافیایی فضای تبلیغاتی نقش مهمی در تعیین موفقیت در تبلیغات دارد.
در حالی که بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال رشد است، تبلیغات محیطی توسط صاحبان مشاغل مورد غفلت قرار میگیرند. زیرا آنها فکر میکنند نمیتوانند بازدهی مثبتی داشته باشند. در عین حال، این تصور وجود دارد که تابلوهای تبلیغاتی بسیار گران هستند و هزینه فضای تبلیغاتی زیادی دارند. این لزوماً درست نیست. در حقیقت، بیلبوردها و سایر تابلوهای تبلیغاتی میتوانند بسیار سودآور باشند. اما برای داشتن یک جایگاه موفق، ابتدا باید هنگام انتخاب آگهی ایده آل خود، مکان را ارزیابی و تجزیه کنید. مشخص شده است که مکان در نحوه مشاهده و درک بیلبورد توسط یک هدف تأثیر میگذارد.
بهترین موقعیت جغرافیایی فضای تبلیغاتی
بیایید در مورد بهترین موقعیت جغرافیایی فضای تبلیغاتی صحبت کنیم، جایی که در معرض دید اکثر مردم باشد. در این صورت است که شما مخاطبان مناسب را جذب خواهید کرد.
• نزدیکی مدارس: اگر برند و محصول شما مربوط به جمعیت جوان باشد، بهترین فضای تبلیغاتی نزدیکی به مدارس خواهد بود. قرار دادن بیلبورد در این مکانهای مهم اطمینان حاصل خواهد کرد که مخاطبان هدف شما در حال دیدن آنها هستند و برای محصولات و خدمات شما ارزش قائل میشوند.
• در نزدیکی ساختمانهای اداری: اگر برند یا محصولی دارید که برای کارمندان اداری مناسب است، پس بهترین فضای تبلیغاتی در نزدیکی ساختمانهای اداری میباشد. ارسال آگهی در نزدیکی ساختمانهای اداری این امکان را به شما میدهد تا مشتریان با آخرین اطلاعات در مورد محصولات و خدماتی که ارائه میدهید، به روز شوند. این مکان نه تنها باعث جذب کارمندان میشود، بلکه ارباب رجوع آنها را نیز به سمت خود جلب میکند. تمام این چشم هایی که آگهی تبلیغاتی را مشاهده میکنند، مخاطبین فضای تبلیغاتی هستند.
• در نزدیکی پایانههای اتوبوس و ایستگاههای قطار: پایانههای اتوبوس و ایستگاههای قطار فضای تبلیغاتی محبوب برای تبلیغات محیطی است. زیرا مکان هایی با ترافیک مداوم هستند. اگر محصول شما جذابیت گسترده ای داشته باشد و فقط برای یک جمعیت خاص در نظر گرفته نشده باشد، حمل و نقل عمومی گزینه بسیار خوبی است.
• در نزدیکی هتلها و مراکز تجاری دیگر. نقاط تجاری و توریستی، به ویژه مناطقی که در مرکز شهرها قرار دارند، مکانهای اصلی تابلوهای تبلیغاتی هستند.
• بزرگراه و آزادراه ها: جاده هایی که بیشترین ترافیک را به خود میبینند، بزرگراهها و آزادراهها هستند. مخاطبین فضای تبلیغاتی این مکان ها، طیف گسترده ای از رانندگان هستند که از جادهها عبور میکنند.
نصب تبلیغات محیطی
در ادامه نکات مهمی که باید در نصب تبلیغات محیطی مد نظر قرار دهید تا هزینه فضای تبلیغاتی صرف شده به هدر نرود، را شرح میدهیم:
• زاویه دید
یک عامل مهم در ساختن آگهی تبلیغاتی و ایجاد ذهنیت در مصرف کنندگان، اطمینان از این است که در مکانی قرار بگیرد که آن را ببینند. اگر یک بیلبورد در پشت علائم توقف و سایر تابلوهای راهنمایی و رانندگی، درختان یا مکان دیگری قرار داده شود، مانع دید مناسب خواهد شد. در نتیجه باعث ایجاد شکست در فرصتهای تبلیغاتی میشود. اگر یک بیلبورد چشم انداز مناسبی نداشته باشد، هزینه فضای تبلیغاتی شما به هدر میرود.
• در فاصله قابل خواندن
اطمینان حاصل کنید که آگهی تبلیغاتی شما به اندازه کافی نزدیک است که افراد بتوانند آن را بخوانند. آگهی شما باید از حداقل 50 متر تا مکانی که مخاطب در آن قرار دارد به راحتی قابل خواندن باشد. علاوه بر این، ابعاد فضای تبلیغاتی و ارتفاع را در نظر بگیرید. اگر یک بیلبورد خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، هدف تعیین شده برآورد نمیشود.
• تعداد ترافیک
تابلوهای تبلیغاتی در یک جاده پر مسافر مخاطب بیشتری جذب میکنند. در مورد تعداد ترافیک منطقه مورد نظر برای قرار دادن آگهی خود تحقیق کنید. هرچه تعداد ترافیک بیشتر باشد، چشم بیشتری تبلیغات شما را میبیند.
• مخاطبین فضای تبلیغاتی را در نظر بگیرید.
هرکسی هدف اصلی تبلیغات شما نخواهد بود. بنابراین مهم است که مستقیماً مخاطبین فضای تبلیغاتی خود را بررسی کنید. هنگامی که درک کاملی از آمار جمعیتی مخاطب از قبیل سن، جنس، تحصیلات، وضعیت روابط و درآمد متوسط داشته باشید، میتوانید یک مکان ایده آل را انتخاب کنید.
• در دسترس بودن
انتخاب مکانی نزدیک به محل کار شما دسترسی آسان مخاطبان را فراهم میکند. این امر به ویژه در مورد اغذیه سراها و رستورانها بسیار مهم است. اگر هدف شما هدایت بیننده به محل کار شماست، منطقی است که بیلبورد خود را در نزدیکی مشاغل خود قرار دهید.
در نهایت اینکه:
اگر آگهی تبلیغات محیطی شما در فضای تبلیغاتی مناسبی قرار نگرفته باشد، ممکن است چندین اشتباه اتفاق افتد:
هیچ کس آن را نمیبیند.
همه آن را میبینند، اما آنها نمیتوانند آن را بخوانند.
افرادی که آن را میبینند مخاطب هدف شما نیستند.
نتیجه گیری
تابلوهای تبلیغاتی راهی عالی برای دسترسی به مخاطبان انبوه در مدت زمانی کوتاه است. اما بسیار مهم است که شما یک برنامه ریزی اصولی برای تعیین موقعیت جغرافیایی فضای تبلیغات مناسب انجام دهید. نکات فوق را در خاطر داشته باشید و مکانی را انتخاب کنید که مخاطب مورد نظر شما را داشته باشد. با این روش پیام خود را با موفقیت به مخاطب میرسانید. قبل از تعیین هدف، مخاطبان مورد نظر خود را با توجه به فاکتورهای مختلفی از جمله سن، تحصیلات، جنسیت، درآمد متوسط و وضعیت روابط، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس ابعاد فضای تبلیغاتی و مکانهای مناسب را بر این اساس انتخاب کنید.