آنچه تبلیغات بدنه اتوبوس را جذاب میکند.
صرفه اقتصادی
بی شک تبلیغات محیطی یکی از اصلیترین روشهای فروش به شمار میرود. حال آنکه هزینه تبلیغات در برخی از شاخههای تبلیغات محیطی بسیار سنگین بوده و فقط برخی از برندهای مطرح قادر به پرداخت هزینههای آن میباشند و این در صورتی است که هزینه مربوط به اجاره یک اتوبوس به مراتب کمتر از سایر گزینههای هم رده خود میباشد. برای مثال در مقایسه با بیلبوردهای تبلیغاتی یک سوم هزینه را برای مشتریان خود در بر خواهد داشت.
فضای تبلیغاتی بیشتر
به طبع هرآنچه سایز یک تبلیغ بزرگتر باشد مخاطبین بیشتری را تحت تأثیر خواهد گذاشت. فضای مفید در هر اتوبوس میانگین 65-75 متر مربع خواهد بود و این با مقایسه با سایر فضاها کاملاً متفاوت است برای مثال استندهای شهری2 متر مربع؛لمپوست 3 متر مربع، استرابورد و استندهای بادبانی 6 متر مربع؛ بیلبوردهای کوچک 20-15 متر مربع و بیلبوردهای شهری بزرگ تا 35 متر مربع خواهد بود.
مخاطبین بیشتر
اتوبوس در طی مسیر خود افراد متفاوتی را تحت تأثیر قرار میدهد.از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب یک شهر زیر پوشش خطوط اتوبوس شهری قرار داد.این موضوع باعث گردیده هر روز مخاطبین متفاوتی در بازار هدف این تبلیغ قرار گیرند. زیرا طی تحقیقات؛ تبلیغاتی که فقط در یک نقطه متمرکز شده باشند به مرور زمان مخاطبین تکراری خواهند داشت و مخاطبین آن افرادی خواهند بود که مسیر روزمره خود را طی میکنند و نه مخاطبین جدید.
جذابیت بیشتر
تبلیغات اتوبوسی بخاطر تحرکی که در شهر دارند باعث جلب توجه بیشتری خواهند شد و مخاطبین از مشاهده اشکال و تصاویر متحرک در شهر لذت بیشتری خواهند برد.همچنین اتوبوس فضای بهتری را جهت ایجـاد خلاقیت در اختیار طراحــان قرار میدهند و این باعث میشود پیام تبلیغاتی در ذهن بینندگان ماندگارتر و تأثیر گذارتر باشد و نهایتاً به فروش بیشتری منجر شود.
تبلیغات اتوبوسی تا چه اندازه اثربخش هستند؟
ماندگاری در ذهن مخاطب
امروزه شاهد حجم زیادی از خودروها در خیابان هستیم، بنابراین تبلیغات درج شده بر روی اتوبوسها با ابعاد بزرگ در معرض دید عابرین پیاده و رانندگان نیز قرار میگیرند. به این ترتیب علاوه بر افرادی که از وسایل نقیله عمومی استفاده میکنند، این افراد نیز در گروه کسانی قرار میگیرند که آگهیهای اتوبوسی را مشاهده میکنند.
اینگونه از تبلیغات باعث میشود تا یک برند، کالا یا سرویس همیشه در مقابل دید مخاطب قرار گرفته باشد. این امر به خصوص زمانی که مشتری قصد خرید یک کالا را دارد اهمیت بیشتری پیدا میکند.
جالب است بدانید بر اساس تحقیقات انجام شده، تبلیغاتی که بر روی وسایل حملونقل عمومی انجام میشوند تا میزان ۹۷ درصد در ذهن مخاطب، مجدد یادآوری میشوند، جالبتر اینکه میزان ۹۹ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق اعلام کردهاند که تبلیغات اتوبوسی نسبت به سایر تبلیغات محیطی اثربخشی بیشتری دارد.
بهترین راه برای اطمینان از اثر بخشی تبلیغات ترانزیتی، تکرار چندباره تبلیغ برای مخاطبین است. بنابراین اگر به فکر تبلیغات در وسایل حملونقل عمومی هستید سعی کنید در طول روز چندین بار تبلیغات خود را در معرض دید گروههای هدف قرار دهید.
پیام تاثیرگذار
تبلیغات روی اتوبوس از آن دسته تبلیغاتی است که به این راحتیها نمیتوان آنرا نادیده گرفت.
پیامهای بازرگانیِ تلویزیونی و رادیویی را به راحتی میتوان خاموش کرد، از آگهیهای اینترنتی نیز به سادگی میتوان چشم پوشید، اما این امر برای تبلیغات روی وسایل حملونقل عمومی فرق میکند و مخاطب در هر زاویهای که قرار بگیرد باز هم این تبلیغات در مقابل چشم وی خواهند بود.
به این ترتیب حین طراحی تبلیغات باید فرض کنید تبلیغات شما بر روی یک بیلبورد بزرگ متحرک قرار خواهد گرفت. مخاطبینِ پیام تبلیغاتی شما زمان زیادی برای مشاهده پیام روی بیلبورد را ندارند، اینجاست که استفاده از رنگهای روشن و جذاب برای جلب نظر مخاطب، انتخاب خوبی به نظر میرسد. پیام تبلیغاتی نیز باید کوتاه و مختصر باشد تا به راحتی قابل رویت باشد و در ذهن مخاطب ماندگار شود. اگر این پیام به درستی طراحی شده باشد، تبلیغ شما به خوبی در ذهن مخاطب نقش میبندد.
میزان بازگشت سرمایه در تبلیغات اتوبوسی چه مقدار است؟
تبلیغات اتوبوسی در کنار اثربخشی بالایی که دارند، به لحاظ بازگشت سرمایه نسبت به سایر تبلیغات محیطی نتیجه بهتری را به دنبال دارند.
تبلیغات روی اتوبوس برای کالاهای مصرفی مناسبتر هستند و تاثیر مستقیمی بر تصمیم خریدِ مصرف کنندگان دارند؛ به همین دلیل غالبا با اجرای این نوع تبلیغات میزان فروش به شکل چشمگیری بالا میرود.
از طرف دیگر اتوبوسها همیشه در حال تردد هستند و در نتیجه روزانه چشم هزاران نفر به تبلیغات قرار گرفته بر روی آنها میافتد. به لحاظ جامعه مخاطبین نیز از آنجایی که اتوبوس در نقاط مختلف شهر حرکت میکند، تبلیغات قرار گرفته بر روی محیط بیرونی اتوبوس در معرض دید ساکنین مناطق مختلف شهر قرار میگیرد.
ممکن است افراد بدون توجه به تبلیغات محیطی یا تبلیغات روزنامه و تلویزیون از کنارشان عبور کنند، اما بر اساس تحقیقات انجام شده ۹۱ درصد از تمامی افرادی که تبلیغات اتوبوسی را مشاهده میکنند متوجه مفهوم نوشتهها و تصاویر استفاده شده در این تبلیغات میشوند.
هزینه تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس چقدر است؟
تبلیغات با این روش، کمترین هزینه پرداخت به ازای مشاهده (CPI) را نسبت به دیگر رسانههای محیطی داراست. بنابراین با پرداخت هزینهای مناسب، پیام شما در معرض دید طیف وسیعی از مخاطبین قرار میگیرد. از طرف دیگر تبلیغات اتوبوسی نیز مانند سایر متدهای تبلیغات محیطی پارامترهای مختلفی برای مشخص کردن قیمت دارد و نمیتوان به قیمت دقیقی در این زمینه اشاره کرد.
در این زمینه بد نیست به نتایج آمار بدست آمده از جانب یکی از مراکز آماری آمریکا نگاهی داشته باشیم. بر اساس تحقیقاتی که این موسسه انجام داده است، یک اتوبوس که بدنه آن کاملا از تبلیغ پوشیده شده است توانسته در روز حدود ۷۰ هزار انگیزه خرید ایجاد کند.
رانندگان در طول روز برای ایابوذهاب به محل کار و انجام امور منزل چیزی حدود ۲ ساعت را پشت فرمان سپری میکنند. میتوانید این زمان با ارزش را با قرار دادن تبلیغات بر روی بدنه وسایل حملونقل، به راحتی از آن خود کنید.
مزایای تبلیغات اتوبوسي از دید روانشناختی
– این رسانه متحرک بوده و گردش آگهـــی در مسیر های مختلف داخل شهر را ممکن می سازد که فرصت و زمان کافی را در طول مسیر دارد.
– به دلیل قابلیت متحرک بودن و سایر ویژگیهای اتوبوس ها، میتوان ایده های خلاقانه بسیاری برروی اتوبوسها اجرا نمود.
– تاثیرگذاری ماندگار و طولانی در ذهن مخاطب
– به دلیل اینکه مخاطب این گونه تبلیغات خانواده ها هستند بهترین رسانه تبلیغاتی برای مواد مصرفی میباشد.
– فضای شهر را رنگینتر میکند و در واقع فضایی را اشغال نمیکند.
معایب تبلیغات اتوبوسي از دید روانشناختی
– کارشناسان طی سال های گذشته همواره بر این نوع تبلیغات ایرادهای مختلفی گرفته اند، از جمله جلب توجه و برهم زدن تمرکز رانندگان خودرو و امکان بروز حادثه تا معایب دیگر؛ اما آنچه بیشتر مد نظر قرار می گیرد. علاوه بر آن معایب این نوع تبلیغات اعم از ایجاد آلودگی بصری در سطح شهر، برهم زدن تمرکز راننده، این شیوه جدید مورد اعتراض شهروندانی هم که هر روز از اتوبوس استفاده می کنند قرار گرفته است.
– به دلیل طولانی بودن بعضی از ایستگاهها و توقف زیاد اتوبوس در هنگام چراغ قرمز همچنین پوشش دهی تمام پنجره ها و منافذ و عدم دسترسی مسافران به فضای بیرون می تواند موجب عدم دید طبیعی شود لذا شاهد نوعی احساس ناامنی در مسافران هستیم چرا که مدام نگران از جاماندن و یا رد شدن از ایستگاه مربوطه خود می باشند، از طرفی مسافرانی که در ایستگاه منتظر اتوبوس هستند نیز در تشخیص اینکه داخل اتوبوس مسافر و جا برای نشستن وجود دارد نیز دچار مشکل میگردندکه این مساله از منظر روانشناختی می تواند مشکل ساز باشد. تصور اینکه شهروندان سوار بر اتوبوس های شهری با شیشه و پنجره هایی کاملا پوشیده هستند؛ گاهی القاکننده فضای زندانی متحرک در شهر را به افراد میدهد.
– با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی از شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی و اتوبوس های شهری استفاده می کنند حتما نیازمند دسترسی به امکاناتی از قبیل تهویه مناسب، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مطلوب می باشند. از طرفی پوشش گسترده پنجره های اتوبوس توسط تبلیغات نیز این مهم را مورد توجه قرار نمیدهند چه اینکه دسترسی به نور طبیعی را نیز خارج از دسترس مسافران قرار می دهد. چسباندن این برچسب های تبلیغاتی در بدنه اتوبوس و تاریکی در فضای درونی اتوبوس ها به حدی است که بعضا در ساعات صبح و عصر، شناسایی خیابان های اطراف و محل پیاده شدن برای مسافران، سخت و در شب هم غیرممکن میشود.